Rabu, 27 September 2017

Peraturan ragbi .

Assalammualaikum dan salam 1 Malaysia . 

Baiklah pada minggu lepas , saya telah menerangkan tentang serba sedikit mengenai sukan berkelas tinggi iaitu sukan ragbi dan slot pada kali ini , saya masih bersentuh mengenai sukan ragbi  cuma kali ini saya akan menerangkan sedikit mengenai peraturan dan  undang-undang permainan . 

SEBELUM PERLAWANAN

PERATURAN 1 : (PADANG)– Adalah kawasan yang dikelilingi oleh garisan sentuh dan garisan gol
PERATURAN 2 : (BOLA)-Bola yang digunakan dari jenis kulit atau sintetik bersaiz 5 – SM dan bersaiz 3 – SR.
PERATURAN 3 : (BILANGAN PERMAIN)-Sebuah pasukan mengandungi 12 orang pemain, tetapi hanya 7 orang pemain sahaja yang
dibenarkan bermain/ berada di dalam padang pada satu masa bagi SR. Permainanan tidak boleh
dimulakan jika terdapat kurang dari 5 orang pemain.
Bagi SM pula bilangan pemain adalah seperti berikut:
• 15 sepasukan dengan 10 pemain simpanan• 10 sepasukan dengan 5 pemain simpanan• 7 sepasukan dengan 5 pemain simpanan• Bagi perlawanan 15 sepasukan perlawanan tidak boleh dimulakan sekiranya terdapat kurangdari 12 orang pemain.
PERATURAN 4 : (PAKAIAN PERMAIN)
-Pasukan mestilah memakai memakai jersi yang tahan lasak dan tidak membahayakan orang lain
serta bernombor 1 hingga 12 bagi SR dan 1 hingga 25 bagi SM.
• Peralatan asas yang mesti dipakai ialah:
i. Jersi
ii. Seluar pendek
iii. Stoking
iv. Boots
• Tidak dibenarkan memakai benda-benda yang membahayakan seperti rantai, cincin, jam
tangan, tali pinggan
PERATURAN 5 : (MASA PERMAINAN)
-Masa permainan rasmi bagi SR adalah 20 minit setiap separuh masa dengan masa rehat
maksimum 5 minit. Tetapi jika bermain secara karnival maka masa permainan ialah 7 minit setiap
separuh masa dengan 1 minit masa rehat.
Bagi SM pula berikut adalah ketetapannya:
• Permainan 15 sepasukan
– Maksima 40 minit bagi setiap separuh masa bagi perlawanan dewasa dengan 10 minit
waktu rehat.
– Maksima 35 minit bagi setiap separuh masa bagi variasi bawah 19 tahun dengan 10 minit
waktu rehat.
• Permainan 10 sepasukan
– Maksima 10 minit bagi setiap separuh masa dengan 2 minit waktu rehat.
• Permainan 7 sepasukan
– Maksima 7 minit bagi setiap separuh masa dengan 1 minit waktu rehat.
– Maksima 10 minit bagi setiap separuh masa bagi perlawanan akhir dengan 2 minit waktu rehat.
PERATURAN 6 : (PEGAWAI PERLAWANAN)
-Setiap perlawanan di bawah kawalan Pegawai Perlawanan terdiri dari seorang Pengadil dan
dua orang Penolong Pengadil. Pengadil mestilah bertauliah. Pengadil merupakan individu
yang menentukan masa perlawanan tamat. Jika ia meragui masa, beliau boleh merujuk kepada
pembantu pengadil. Keputusan pengadil adalah muktamad.
SEMASA PERLAWANAN
PERATURAN 7 : (CARA BERMAIN)
• Perlawanan dimulakan dengan tendangan mula drop kick.
• Selepas tendangan mula, mana-mana pemain yang on side boleh mengambil bola dan berlari
dengannya; sama ada berlari dengannya; menyepaknya; atau menghantarnya kepada rakan.
• Mana-mana pemain boleh berlari dengan bola; menghantar bola kepada rakan atau menyepak
bola tersebut.
• Mana-mana pemain boleh menghalang pemain yang membawa bola sama ada dengan
memegangnya ; menolaknya ; atau menjatuhkannya – SM.
• Semua pemain boleh membuat sentuhan dan menahan pemain yang ada bola – SR.
• Mana-mana pemain boleh terlibat dalam scrum , ruck , maul dan line-out – SM.
• Semua pemain boleh terlibat dengan scrum atau line out – SR.
• Semua pemain boleh meletakkan bola atau membuat try dalam kawasan in goal.
• Apa sahaja yang dilakukan oleh setiap pemain mestilah mengikut peraturan dan tatacara
yang telah ditetapkan dalam undang-undang permainan ragbi.
PERATURAN 8 : (ADVANTAGE)
• Advantage adalah situasi di mana pengadil tidak memberhentikan perlawanan apabila
berlaku kesalahan dalam permainan. Advantage diberikan kepada pasukan yang tidak
melakukan kesalahan meneruskan permainan.
• Tujuan advantage diberikan semasa permainan sedang berjalan adalah untuk memberi
kesinambungan kepada permainan itu sendiri tanpa pengadil meniup wisel bagi setiap
kesalahan yang dilakukan.
• Terdapat dua jenis advantage iaitu area advantage dan tactical advantage.
PERATURAN 9 : (KUTIPAN MATA)
Setiap try dan penalti try yang dilakukan akan diberi 5 mata dan try 7 mata akan diberi kepada
pemain yang meletakkan bola dalam kotak yang disediakan dalam kawasan in goal – SR.
Bagi SM berikut merupakan kaedah kutipan mata:
• TRY: Diperolehi apabila pemain berjaya menekan bola di kawasan gol lawan – 5 mata.
• PENALTY TRY: Try yang mungkin dapat dilakukan oleh sesuatu pasukan tetapi tidak dapat
disempurnakan disebabkan permainan kasar (foul-play) oleh pasukan bertahan. Pengadil
menganugerahkan penalty try di bawah tiang gol – 5 mata.
• CONVERSION: Apabila pasukan berjaya melakukan try, pasukan tersebut berpeluang untuk
membuat sepakan ke arah gol. Sepakan boleh dibuat secara sepak letak ataupun sepak
lantun bagi permainan 15 sepasukan – 2 mata.
• PENALTY GOAL: Sepakan penalti ke arah gol yang diambil apabila sesuatu pasukan itu
memperolehi penalti daripada kesalahan pihak lawan – 3 mata.
• DROPPED GOAL: Sepakan lantun ke arah gol yang dilakukan semasa permainan sedang
berlangsung – 3 mata.
PERATURAN 10 : (FOUL PLAY)
• Pemain tidak dibenarkan menghalang pemain lawan daripada melakukan sentuhan (SR)
atau tackel (SR), bermain dengan cara yang berbahaya, misconduct, sentuhan (SR) atau tackel
(SM) dan perlanggaran yang berbahaya serta pemain digalakkan bermain dengan semangat
kesukanan yang tinggi – SR.
• Sebarang tindakan atau gerakan seseorang pemain yang bertentangan dengan undangundang
dan semangat sukan. Termasuk gangguan permainan, bermain kotor dan
membahayakan pemain lain, kelakuan tidak senonoh, bertindak balas dan kesalahan yang
berulang.
PERATURAN 11 : (OFF SIDE/ON SIDE)
• Seseorang pemain dikira offside apabila berada di hadapan garisan offside semasa scrum,
line-out, ruck dan maul atau berada di hadapan pemain sepasukan yang terakhir memainkan
bola.
• Onside bermakna pemain berkenaan berada dalam permainan dan boleh meneruskan
permain sama ada melakukan serangan ataupun melakukan gerakan bertahan.
PERATURAN 12 : (KNOCK ON/HANTARAN KEHADAPAN)
• Knock on terjadi bila pemain hilang posisi bola dan bola jatuh ke hadapan menuju ke arah
garisan gol pihak lawan dari kawalan pemain ataupun apabila bola jatuh ke hadapan terkena
pemain lain sama ada dari pasukan lawan atau pasukan sendiri.
• Hantaran ke hadapan berlaku apabila pemain melontar atau menghantar bola ke hadapan.
Jika bola tidak di hantar ke hadapan tapi kena tanah atau pemain lain dan bola bergerak ke
hadapan bola tidak dikira forwards.
Di Dalam Padang Permainan
PERATURAN 13 : (PERMULAAN PERMAINAN DAN TENDANGAN MEMULAKAN SEMULA PERMAINAN)
• Tendangan mula dilakukan dengan tendangan lantun di tengah padang pada permulaan
perlawanan dan permulaan separuh masa kedua.
• Tendangan semula berlaku selepas setiap kali mendapat try dan dilakukan oleh pasukan
yang tidak memperoleh try bagi kategori permainan 15 sepasukan.
• Tendangan dilakukan oleh pasukan yang mendapat try bagi kategori permainan 10 dan 7
sepasukan.
• Sepakan 22 m (SM) atau 15m (SR) drop-out dibuat di belakang atau di atas garisan 22 meter
atau 15 meter oleh pasukan bertahan selepas membuat touch down.
PERATURAN 14 : (BALL ON THE GROUND – NO TACKLE )
• Situasi bola berada di atas tanah dan seorang pemain menjatuhkan badannya untuk
mengambil bola tersebut.
• Situasi ini juga berlaku bila seorang pemain yang mempunyai memegang bola berada di atas
tanah tetapi tidak ditackel.
• Pemain mesti memainkan bola dengan segera.
• Jika pemain tersebut menghalang pemain lain dari mengambil bola tersebut hukuman
penalti akan diberikan ke atasnya.
PERATURAN 15 : (SENTUHAN DAN TACKLE)
• Sentuhan terjadi apabila pembawa bola disentuh dengan kedua-dua belah tapak tangan,
hujung jari dan sentuhan dengan satu tangan tidak dikira sentuhan. Pemain yang disentuh
mestilah melepaskan/ membuat hantaran dengan segera (tidak melebihi 3 saat).
• Tackle berlaku apabila seorang pembawa bola ditangkap oleh seorang atau lebih pemain
pihak bertahan dan ia dijatuhkan ke tanah bersama bola. Sekiranya mana-mana lututnya
berada di atas tanah atau ia duduk atau di atas seseorang pemain yang berada di atas tanah,
ia dianggap sudah ditackled
– Pemain yang ditackled mestilah
• Melepaskan bola
• Hantar bola dengan serta merta.
• Pemain yang melakukan tackle hendaklah melepaskan pemain yang ditackled
apabila kedua-dua mereka jatuh ke tanah.
PERATURAN 16 : (RUCK)
• Dibentuk apabila bola berada di atas tanah dan seorang atau lebih pemain daripada dua
pasukan berdiri dan mempunyai sentuhan badan mengelilingi bola antara mereka.
• Pemain yang terlibat dalam ruck tidak dibenarkan:
– Mengambil bola dari ruck
– Kembalikan bola ke dalam ruck.
PERATURAN 17 : (MAUL)
• Berlaku apabila seorang pembawa bola dipegang oleh seorang atau lebih pemain pasukan
lawan dan seorang atau lebih pemain dari pasukan pembawa bola memegang pembawa
bola . Semua pemain yang terlibat dalam kedudukan berdiri dan bergerak ke arah
garisan gol.
PERATURAN 18 : (FAIR CATCH ATAU MARK)
• Untuk membuat mark pemain mesti berada atau di belakang garisan 15 m. Pemain mestilah
melakukan tangkapan yang bersih dan melaungkan mark secara serentak. Tendangan dibuat
oleh pemain yang membuat mark – SR.
• Bagi SM Fair Catch atau Mark adalah seperti berikut:
– Dibuat di dalam kawasan 22 meter atau di dalam kawasan gol.
– Pelaku mestilah menangkap kemas bola tersebut sambil melaungkan ‘mark’
– Pasukan berkenaan akan diberikan tendangan percuma di tempat ‘mark’ dan pelaku
‘mark’ akan mengambil tendangan.
MEMULAKAN SEMULA PERLAWANAN
PERATURAN 19 : (BOLA KELUAR DAN LONTARAN MASUK (line-out) )
Bola dikira keluar dari kawasan permainan apabila pembawa bola terkena garisan tepi, tanah
objek atau orang di atas garisan itu.
Bola juga dikira keluar apabila ditendang keluar dari garisan tepi atau mencecah garisan itu.
Throw-in tidak dibenarkan sehinggalah referi menyatakan line-out sudah dibentuk. Line-out
adalah keadaan yang mana kedua-dua pasukan bertanding membentuk garisan lurus di antara
garisan 3 hingga 10 meter . Pasukan yang bukan penyebab bola keluar akan melontar bola masuk.
PERATURAN 20 : (SCRUM)
• Scrum terbentuk apabila 3 pemain daripada setiap pasukan terikat secara interlock. Kemudian
scrum-half akan memasukan bola melalui lorang yang terbentuk – SR.
• Dibentuk untuk kesalahan ringan tertentu seperti hantar ke hadapan dan knock on – SM.
– Dibentuk di tempat berlaku kesalahan.
– Mengandungi sekurang-kurangnya 5 orang pemain dari satu pasukan.
– Bola dimasukkan ke dalam scrum oleh juru scrum pasukan yang tidak melakukan kesalahan.
PERATURAN 21 : (TENDANGAN PENALTI DAN TENDANGAN PERCUMA)
• Pemain bebas untuk melakukan sebarang jenis tendangan seperti grubber kick, up and
under dan lain-lain bentuk tendangan. Tendangan berterusan melebihi sekali adalah tidak
dibenarkan walaupun oleh pemain yang berbeza. Selepas sekali tendangan pemain mestilah
memungut bola tersebut untuk dimainkan – SR.
• Bagi SM:
– Tendangan Penalti: Diberikan kepada pasukan yang tidak melakukan kesalahan.
– Semua pemain pasukan yang melakukan kesalahan mesti berada 10 meter dari tempat
kesalahan berlaku. Mereka mesti berdiri pegun sehingga tendangan dilakukan.
– Pasukan yang mendapat tendangan penalti boleh mencuba untuk mendapatkan gol
penalti.
– Tendangan Percuma : Diberikan kepada pasukan yang membuat mark.
– Tidak boleh membuat percubaan gol penalti.
KAWASAN GOAL
PERATURAN 22 : (IN GOAL)
• In goal ialah kawasan yang mana pemain dari kedua-dua pasukan meletakkan bola tersebut
untuk try atau touch down – SR.
• Bagi SM
– Kawasan gol disempadani oleh garisan gol tepi dan garisan bola mati termasuk garisan gol
dan tiang gol seperti yang terdapat dalam gambar rajah undang-undang 1.
– Bola boleh diletakkan di kawasan ini oleh mana-mana pemain dari kedua pasukan.
– Jika pasukan penyerang meletakan bola, pasukan penyerang dianggap membuat try.
– Jika pasukan bertahan meletakkan bola di kawasan golnya sendiri, pasukan bertahan
dianggap melakukan touchdown.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan