Rabu, 4 Oktober 2017

Arena Sukan Kuim yang digeruni !

Assalammualaikum dan salam 1 Malaysia . Apa khabar semua ? saya mendoakan orang yang sedang mengunjungi blog saya ini sihat walafiat :) . Pada slot kali ini saya akan bercerita sedikit mengenai Arena Sukan kuim yang digeruni  . Mesti anda semua tertanya tanya apa itu kuim kan ? kuim ialah Kolej Universiti Islam Melaka yang berpusat  di Kuala Sungai Baru, Melaka . Untuk pengetahuan anda semua Kuim bakal dinaik taraf sebagai Universiti Islam swasta pertama di negara ini pada 10.10.2017 .


Untuk pengetahuan anda, Kuim terkenal dengan penglibatan sukan yang aktif di peringkat luar seperti kejohanan masiswa, kejohanan sukipt, kejohanan suptim dan kejohanan terbuka yang lain . Arena sukan kuim digeruni oleh mana mana pihak ipts yang lain . hal ini kerana penglibatan sukan kuim dalam mana mana kejohanan pasti membawa pulang dengan kemenangan . Disini saya akan memperkenalkan top 2 sukan kuim yang digeruni . 

1.Futsal kuim


Futsal kuim terkenal dengan jolokan " The tiger champions " . Hal ini kerana, setiap penglibatan futsal kuim dalam kejohanan luar pasti tidak mengecewakan .Futsal kuim yang diketuai oleh kapten Muhammad Iskandar futsal kuim boleh dibanggakan kerana telah mencatat johan sebanyak 2 kali berturut-turut dalam edisi sukan masiswa . Edisi masiswa yang baru sahaja melaburkan tirai pada 28.9.2017 yang lalu menyaksikan futsal kuim dinobatkan sebagai johan bagi edisi masiswa 2017. Pasukan Futsal kuim juga telah berjaya melayakan diri ke playoff liga ipt futsal buat kali kelima berturut-turut . Itu merupakan pencapaian terbaik futsal kuim dalam arena sukan Kuim . 

2.Ragbi kuim 



Ragbi kuim baru sahaja ditubuhkan pada tahun 2013 . Namun penglibatan dan pencapaian ragbi kuim dalam arena kejohanan ragbi boleh dibanggakan . Ragbi kuim yang diketuai oleh kapten Muhammad Afiq aznaim telah mencapai beberapa kemenangan antaranya adalah Johan Cup dalam kejohanan Ragbi anjuran kktm masjid tanah pada 2015, Johan 3 penjuru dimana melibatkan pasukan Alam, Ucam dan Kuim yang berlangsung di Ucam 2016 dan Johan cup dalam kejohanan terbuka ipts islam di Unikl . Terbaru pasukan ragbi kuim sedang menyiapkan pasukan untuk menyertai kejohanan open kuim yang bakal berlangsung pada januari 2018 . 

Itu sahaja yang saya boleh share pada slot kali ini , inshallah kita berjumpa lagi . 

Maju lah sukan untuk kuim !






Tiada ulasan:

Catat Ulasan