Khamis, 31 Ogos 2017

Sains sukan ?


Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada seluruh warga blog ☺

Untuk ruang slot yang pertama pada minggu lepas , abe ada menerangkan serba sedikit mengenai kepentingan dan tips menjaga kesihatan .

untuk ruangan slot pada kali ini, abe akan menerangkan serba sedikit mengenai sains sukan . apa itu sains sukan ? apakah kepentingan sains sukan ? mengapa sains sukan amat dititberatkan dalam kalangan atlet .

1) Definisi sains sukan

-Sains Sukan adalah aplikasi prinsip, idea dan ilmu pengetahuan sains dalam aktiviti sukan. Hal ini merupakan perkara penting dalam pendidikan jasmani mahupun aktiviti kokurikulum. Aplikasi ilmu pengetahuan sains dalam sukan dapat membantu seseorang atlet meningkatkan pencapaian prestasi serta teknik yang betul dalam aspek sukan .

2) kepentingan sukan

-Sains Sukan amat penting dan dianggap wajar memandangkan pretasi atlet dalam lapangan sukan dan permainan memerlukan aplikasi ilmu pengetahuan sains dalam sukan supaya dapat membentuk atlet ke arah kecemerlangan. Antara kepentingan lain sains sukan adalah dari segi aspek kesihatan dan prestasi sukan .

3) Sains sukan penting dalam kalangan atlet dan jurulatih ? ianya semestinya penting kerana penglibatan atlet dalam semua sukan melibatkan sains sukan , Sains sukan memainkan faktor penting dalam deveploment atlet dan jurulatih .

itu sahaja post untuk minggu ni . :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan