Selasa, 22 Ogos 2017

1.Utamakan Kesihatan anda !


Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada seluruh warga blog :)

Pada minggu ini, abe nak cerita sikit berkenaan dengan kesihatan . Mengapa kesihatan penting bagi kita ? mengapa kita perlu menjaga kesihatan kita  ? ah disini abe akan menerangkan sikit berkaitan tips menjaga kesihatan . Dalam hidup ini, kita mestilah menjaga kesihatan kita . kesihatan diri perlu dijaga supaya kita dapat hidup dengan selesan dan aman :) 
Oleh itu, menjadi kewajipan kita untuk memastikan amalan menjaga kesihatan perlu dipraktikkan dengan sebaik yang mungkin .

Utamakan kesihatan anda ! itulah perkara yang harus dititikberatkan pada zaman sekarang . Seperti yang kita sedia maklum , purata rakyat malaysia pada zaman sekarang tidak menghiraukan sangat kesihatan . Bagi mereka , kesihatan tidak lah terlalu penting . . ini amat merisaukan kerana purata rakyat Malaysia yang mengalami masalah kesihatan amat terlalu tinggi . 

Berikutan dengan masalah yang dihadapi , abe akan menerangkan tips untuk menjaga kesihatan  :). 

Berikut merupakan tips kesihatan yang boleh diamalkan untuk mencegah masalah kesihatan : 

1) Amalan pemakanan yang sihat . 
    - amalan pemakanan yang sihat adalah salah-satu faktor yang penting ke arah kesihatan sekeluarga . Amalan ini harus dipupuk dan dibentuk dari rumah .Pemakanan yang sihat boleh dirangkumkan sebagai diet yang mengandungi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran yang terdiri daripada makanan  berkanji seperti roti jagung, nasi, lemak dan gula . 

Dengan memilih dan merancang pemakanan dengan bijak , tak kira sama ada makan diluar ataupun di dalam rumah , anda akan dapat enjoy makanan anda di samping mengurangkan kolesterol . 

Pemilihan pemakanan yang seimbang juga adalah perlu untuk membina tisu badan, mengatur kimia badan , dan menghasilkan tenaga untuk memanaskan badan anda serta mengerakkan badan . 

oleh itu jagalah  pemakanan dan kesihatan anda ! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan